1990-luvun puolivälissä CD-ROM-formaatti oli lyönyt itsensä läpi ja kaikki halusivat tehdä pelejä, jotka hyödynsivät massiivista tallennustilan kasvua. Syntyi pieni ajanjakso, jolloin markkinoille puski iso läjä full motion video (FMV) -tekniikalla toteutettuja videopelejä. Käytännössä FMV-pelit olivat useimmiten ennakkoon kuvattua videokuvaa, jossa pelaajat saivat silloin tällöin minimaalisesti vaikuttaa pelin tapahtumiin.
Monet 1990-luvulla kasvaneet pelaajat
eivät muistele FMV-pelejä kovin lämpimästi ja ihan hyvästä
syystä. Suurin osa noista tuotoksista on nykysilmin (ja oli jo
silloin joskus) ihan hirveää ryönää. Kökköyttä korostaa vielä
se, että aikansa huipputeknologia näyttää nykyisin siltä, kuin
joku olisi viskannut lautasellisen kaurapuuroa näytölle ja sitten
muotoillut siitä grafiikkaa. Minun sydämessäni on ollut aina
pehmeä kohta FMV-peleille, varsinkin niille harvoille oikeasti
hyville kuten Access Softwaren Tex Murphy-sarja, Sierran Gabriel
Knight 2 sekä X-Files: The Game.
Legendaarinen seikkailupelifirman
Sierra hurahti ysärillä videokuraan oikein tosissaan.
Kauhuseikkailu Phantasmagoria oli aikansa huipputuote. Se myi yli
miljoona kappaletta ja varmasti innosti Sierraa entistä enemmän
FMV-töhnän pariin. Minulla peli jäi aikoinaan välistä, koska en
julkaisun aikoihin omistanut peli-PC:tä. Nyt peli on maannut jo
vuosia Steam-kirjastossani, joten se saa kunnian aloittaa bloggaajan
urani.
Kirjoitus sisältää tukun spoilereita, joten lue omalla vastuulla. Tai oikeastaan, lue joka tapauksessa. On se hauskempaa kuin tämän pelaaminen.
Kirjailija Adrienne Delaney on
keskinkertaisesta Stephen King-romaanista karannut henkilö, joka
muuttaa miehensä Donin ja kissansa kanssa jättimäiseen
kartanoon Uudessa Englannissa. Pian selviääkin, että kartano on
aikoinaan kuulunut kuuluisalle taikurille Zoltan "Carno"
Carnovaschille, jonka lukuisat vaimot kuolivat hyvin hämärissä
olosuhteissa. Lopulta taikuri itsekin kohtasi väkivaltaisen lopun.
Kartanoa tutkiessaan Adrienne vapauttaa vahingossa jonkinlaisen pahan
hengen, eikä kommelluksilta vältytä. Jokainen voi itse arvata,
mitä Donille seuraavaksi tapahtuu. Ja kissalle.
Jokainen, joka on nähnyt elämässään
enemmän kuin kaksi kauhuleffaa, voi helposti päätellä miten
Phantasmagorian juoni etenee. Itse pelaaminen on myös tuttua huttua.
Phantasmagoria on äärimmäisen yksinkertainen point & click
-seikkailu, jossa pelaajan tehtäväksi jää lähinnä kliksutella
asioita ruudulla ja katsoa, mitä Adrienne nyt tekee/ei tee. Esineitä
voi kerätä ja niitä voi kokeilla käyttää, mutta siinäpä se.
Pelin aikana tuli vastaan ehkä kaksi hieman ajattelua vaativaa
pulmaa.
Kaikki keskustelut muiden henkilöiden
kanssa on valmiiksi purkitettu, eikä pelaaja saa edes valita
puheenaihetta. Käytännössä Phantasmagoria on siis vähän niin
kuin Telltalen nykyiset tarinavetoiset seikkailupelit, mutta ilman
hyvää käsikirjoitusta ja monivalintadialogia.
Pelin käsikirjoittaja Roberta Williams
on seikkailupelien pioneeri ja legenda, mutta tässä tapauksessa hän
on saanut aikaiseksi vain kasan genren pahimpia kliseitä. Lisäksi
seikkailupeliformaatti takaa sen, että seitsemään lukuun jaettu
tarina etenee h i t a a s t i. Kaikesta paistaa läpi se, että
satumaisista King's Quest-seikkailuista tutuksi tullut Williams on
yrittänyt toden teolla siirtyä aikuisten aiheiden pariin ja homma
on mennyt naurettavaksi yliyrittämiseksi.
Kökköyden ystävänä odotan tietysti
FMV-peleiltä eniten huiman huonoa näyttelijäntyötä. Tämä(kin)
osasto osoittautui pettymykseksi. Suurin osa suorituksista on huonoa
keskitasoa, joista ei irtoa edes viihdearvoa. Käsikirjoituksen ja
näyttelijäntyön selkein valopilkku on limainen
kiinteistönvälittäjä, joka polttaa sikaria, juo viinaa,
tytöttelee päähenkilöä heti ensitapaamisella ja... öööö...
ilmeisesti kutittelee naispuoleisia asiakkaitaan? Kaikki
kiinteistövälittäjään liittyvät kohtaukset ovat puhdasta
kultaa.
Olin jo tuomitsemassa Phantasmagorian
vain tylsäksi ja kököksi ysäripeliksi, kunnes se tapahtui. Pelin
seitsemäs ja viimeinen luku.
Aijai.
Aijaijai.
Pelinä loppuhuipennus on juuri siitä
pahinta paskaa, jossa pelaajan tehtävä on lähinnä arvata, mitä
pelintekijä haluaa pelaajan seuraavaksi klikkaavan. Väärä
klikkaus johtaa lähes poikkeuksetta julmaan ja veriseen kuolemaan,
mikä on ensin tietysti viihdyttävää, mutta alkaa puuduttaa
kahdenkymmenen toiston jälkeen. Lisäksi lopussa on jurakautista
pelisuunnittelua, jonka ansiosta yksi unohtunut esine saattaa johtaa
siihen, että pelaaja joutuu pelaamaan koko luvun alusta uudestaan. Aaaaargh.
Mutta se sisältö... voi veljet, mitä
herkkua.
Yhtäkkiä eteeni aukeni aivan mahtavia visioita. Kun taloa riivaava demoni ottaa lopullisesti Donin valtaansa,
koko peli nousee täysin uusiin sfääreihin. Adrienne pakenee
mielipuolisesti hihittelevää Donia läpi kartanon. Matkalla on
kaikkea mahdollista. Verta! Ruumiita! Paskasti näyttelevä Don! Irti
leikattuja mummon päänahkoja! Dramaattinen hissikohtaus, jossa
Adrienne joutuu hyppäämään n. 30 sentin surmanhypyn!
Kidutuslaitteita! Äärimmäisen paskasti näyttelevä Don!
Viimeinen luku suoltaa hirvittävällä tempolla silmille aivan käsittämätöntä hienoutta. Pelatessani oikein tunsin, kuinka silmäni lävähtivät kunnolla auki ja selkäni suoristui. Lisäksi aloin hihittelemään mielipuolisesti Donin malliin. Nautin siis koko kehollani ja mielelläni.
Lopulta, kun monen käänteen jälkeen
Don makaa verisenä mössönä lattialla, lyö peli vielä viimeisen
valttikortin pöytään:
Demoni. VIHREÄ PASKA-CGI-DEMONI! TÄMÄ
PELI ON PARAS! PARAS!
Kun viimeinkin rähjääntynyt Adrienne
kävelee ankean näköisenä pois kartanosta, on olo jollain tavalla
tyydyttynyt. Kirsikkana kakkakakun päällä on upea Lopputekstibiisi.
Pelinä Phantasmagoria on liian tylsä,
jotta sitä oikeasti voisi jollekin suositella, mutta upea
loppuhuipennus pelastaa paljon. Jos haluaa kokea pelin parhaat
hetket, niin suosittelen katsomaan Youtube-koosteen pelin viimeisestä
luvusta. Sillä säästyy itse pelaamiselta ja voi keskittyä
olennaiseen.
"Paska reissu, mutta tulipahan tehtyä."
Pariin kertaan olen tämän pelin aloittanut, mutta molemmilla kerroilla sessiot ovat jääneet yhteen kertaan. Roberta Williams -fanina itseäni pitävänä olisi silti hauska pelata tämä joskus ihan loppuun asti. Ehkäpä tähän kannattaa suhtautua vuonna 2018 samalla lailla, kuin elokuvamaailmassa katsotaan Plan 9 from outer spacea. Mutta siis tervetuloa peleistä blogaamisen maailmaan, peliblogeja ei ole koskaan liikaa! :)
VastaaPoistaKiitoksia vaan! Olen jo pitkään halunnut kirjoittaa jotain peleistä ja nyt vihdoinkin tuntui löytyvän Se Juttu.
Poista